Men alla dess fördelar till trots innebär försäljning online också helt en egna utmaningar, särskilt för ett varumärke som är lika ikoniskt och populärt som Weber. I slutet av 2017 noterade varumärkets e-handelsteam en minskning av försäljningsintäkterna online för sina grillöverdrag och en ökning av antalet negativa recensioner på grund av dålig kvalitet eller defekter.
Teamet misstänkte förfalskning. Efter några testköp från olika onlinekanaler insåg de att vissa överdrag märkta med Webers varumärke verkligen var förfalskade.
Som tur var för Weber hittade de i Amazon en partner som tagit sig an att lösa problemet med förfalskningar.
Weber registrerade sig snabbt för
Brand Registry – Amazons grundläggande program för varumärkesskydd – som tillhandahåller en rad verktyg som tagits fram för att göra det lättare att bygga upp och skydda varumärken. När ett varumärke registrerar sig och uppger information som är specifik för varumärket aktiverar Amazon omedelbart proaktiva skydd som förhindrar förfalskade produktposter och felaktigt innehåll.
Weber-teamet laddade upp sina varumärken i Brand Registry och fortsatte sedan att genomföra testköp. När deras produktexperter misstänkte en förfalskning använde de verktyget Rapportera en överträdelse för att uppmärksamma Amazon om det hela. De började snabbt se positiva resultat.