Sätt eld i baken på förfalskarna med heltäckande skydd

”Amazon går definitivt i bräschen när det gäller hantering av förfalskningar och att säkerställa bästa möjliga upplevelse för våra kunder.”

Geri Datus-Ward
Chef för digital marknadsföring och e-handel på Weber

En bra idé blir global

Från trädgårdar till campingplatser och fester till picknickar – över hela världen förknippas grillning med varumärket Weber. Överallt där vänner och familj samlas för att njuta av varandras sällskap och härlig mat finns det en god chans att matlagningen sker på en av varumärkets välkända klot- eller gasolgrillar.

Weber Original Kettle-grillen har en unik form som går hela vägen tillbaka till dess skapare, George Stephen Sr., som kom på den innovativa designen när han arbetade på en metallbearbetningsfabrik i Michigan. En dag beslöt han sig för att experimentera genom att kapa en metallboj på mitten och lägga till luftventiler och ben. När han tog hem sin skapelse för att testa den blev hans grannar och vänner först förvirrade. Men när de tog den första tuggan av köttet som grillats på ”klotet” blev den nya uppfinningen stadens stora snackis.

På bara några få år utökade han sin grillverksamhet och kom att för alltid förändra hur Amerika och senare världen skulle tänka på matlagning utomhus.

Att ta sig in på onlinemarknaden

Weber fokuserade inledningsvis sina insatser inom marknadsföring och försäljning på fysiska butiker. Under den senare halvan av 2000-talet gav sig varumärket dock helhjärtat in på e-handel. Försäljning på Amazon var en viktig del av denna strategi.

”Amazon är mer än bara en försäljningskanal”, förklarar Geri Datus-Ward, chef för digital marknadsföring och e-handel. ”Runt 60–65 % av kunderna börjar sin research på Amazon, även om de inte slutför köpet där. För oss fungerar Amazon därför som en knutpunkt för kunderna, inte bara som en marknadsplats.”

Partnerskap med Amazon

Men alla dess fördelar till trots innebär försäljning online också helt en egna utmaningar, särskilt för ett varumärke som är lika ikoniskt och populärt som Weber. I slutet av 2017 noterade varumärkets e-handelsteam en minskning av försäljningsintäkterna online för sina grillöverdrag och en ökning av antalet negativa recensioner på grund av dålig kvalitet eller defekter.

Teamet misstänkte förfalskning. Efter några testköp från olika onlinekanaler insåg de att vissa överdrag märkta med Webers varumärke verkligen var förfalskade.

Som tur var för Weber hittade de i Amazon en partner som tagit sig an att lösa problemet med förfalskningar.

Weber registrerade sig snabbt för Brand Registry – Amazons grundläggande program för varumärkesskydd – som tillhandahåller en rad verktyg som tagits fram för att göra det lättare att bygga upp och skydda varumärken. När ett varumärke registrerar sig och uppger information som är specifik för varumärket aktiverar Amazon omedelbart proaktiva skydd som förhindrar förfalskade produktposter och felaktigt innehåll.

Weber-teamet laddade upp sina varumärken i Brand Registry och fortsatte sedan att genomföra testköp. När deras produktexperter misstänkte en förfalskning använde de verktyget Rapportera en överträdelse för att uppmärksamma Amazon om det hela. De började snabbt se positiva resultat.
PLATS
Chicago, IL
BRANSCH
Grillning
AMAZON-LANSERING
2006
VERKTYG FÖR VARUMÄRKSKYDD
Brand Registry

Project Zero

Transparency

Amazon Counterfeit Crimes Unit (CCU)

En högre nivå av skydd mot förfalskning

Med tiden har Weber provat på några av Amazons mer avancerade program för skydd mot förfalskningar, som Project Zero.

De var särskilt intresserade av Projekt Zeros självbetjäning för borttagning av förfalskningar, som gör att varumärken omedelbart kan ta bort förfalskade produktposter, utan att behöva kontakta Amazon.

Dessutom kände Weber-teamet att deras samarbete med Amazon gynnades av att Project Zero ingick i deras verktygslåda för varumärkesskydd. ”Efter att först ha använt Brand Registry och sedan Project Zero har vi byggt upp ett stort förtroende till Amazon”, säger Geri.

Geri jämför Project Zero med verktyg på andra webbplatser för e-handel när det gäller effektivitet och påpekar att Project Zero är unikt. ”Ingen annan plattform eller marknadsplats erbjuder varumärkesägare något som Project Zero.”
När vi först började använda Project Zero blev vi så överraskade över hur snabbt vi kunde vidta åtgärder när vi hade identifierat ett problem.
Geri Datus-WardChef för digital marknadsföring och e-handel

Transparency

När Weber hörde talas om Transparency, ett program för produktserialisering på enhetsnivå som hjälper till att förhindra annonsering, försäljning och leverans av felaktiga eller förfalskade produkter, var de intresserade av att lära sig mer.

Företaget kände att Transparencys proaktiva strategi för att förebygga förfalskningar skulle vara ett bra tillskott till deras strategi för varumärkesskydd.

”Vi har beslutat att registrera alla nya produkter i vår tillbehörsportfölj i Transparency”, förklarar Geri. ”Vi har varit riktigt nöjda med resultaten hittills och planerar att allt eftersom registrera mer ur vår katalog.”

Att hålla oseriösa aktörer ansvariga

För att komma åt grundorsaken till problemen med förfalskningar och hålla oseriösa aktörer ansvariga för deras överträdelser beslutade sig Weber för att ta ett steg till. De samarbetade med Amazon Counterfeit Crimes Unit (CCU), som arbetar tillsammans med varumärken för att stoppa förfalskare genom att genomföra utredningar, hänvisa ärenden till polismyndigheter och driva tvister.

2021 vidtog Weber och CCU gemensamma rättsliga åtgärder mot 12 aktörer som sålde produkter som var olagligt försedda med det registrerade varumärket WEBER®.

”CCU-teamet hade erfarenhet av att föra dessa ärenden och dra i alla trådar vi behöver för att hitta de aktörer som begår överträdelser”, förklarar Geri. ”De vet hur de ska dölja sina identiteter och betalningsmetoder. Med CCU:s hjälp kunde vi hitta dem och lämna in stämningar mot dem.”

Angående stämningarna sa Kebharu Smith, chef för Amazons Counterfeit Crimes Unit: ”Om förfalskare försöker sälja i vår butik bryter de inte bara mot lagen och rättigheterna för företag som Weber, de vilseleder även konsumenterna. I de sällsynta fall då förfalskare lyckas ta sig förbi våra verktyg och team kommer vi att hitta dem och hålla dem fullt ansvariga.”

Ett övergripande varumärkesskydd

Amazon har tagit fram flera verktyg för varumärkesskydd för att möta olika varumärkens olika behov. Alla varumärken fungerar på olika sätt men för Weber fungerade en holistisk strategi för varumärkesskydd.

Amazons robusta verktyg har blivit centrala för Webers onlinestrategi och varumärket ser Amazon som en stark bundsförvant när det gäller varumärkesskydd.

”Vi är stolta över att ha Amazon bredvid vårt namn på vårt arbete för varumärkesskydd. Det visar verkligen styrka. Amazons verktyg är så robusta, särskilt jämfört med de från andra marknadsplatser. Våra investeringar i att skydda vårt varumärke på Amazon är några av de bästa drag vi någonsin har gjort.”

Läs mer om Amazons program för varumärkesskydd

Läs fler fallstudier

FALLSTUDIE

Palouse Brand

Få varumärket att växa på Amazon med Brand Registry
FALLSTUDIE

Woodsala

En solid grund för ett företag som tillverkar handgjorda trämöbler
FALLSTUDIE

Popfunk

Project Zero hjälper varumärket, som säljer trycksaker med popkonst, att omedelbart lösa problem med förfalskningar.
© 2024, Amazon Services LLC.