Amazon hjälper Taco vs Burrito att sätta oseriösa aktörer ur spel

”Jag är så imponerad över alla verktyg för varumärkesskydd som Amazon tillhandahåller. Vi kunde inte ha skalat upp vår verksamhet till miljontals dollar i försäljning utan Amazon och deras program för varumärkesskydd.”

Leslie Pierson
Ordförande, Hot Taco Inc

Ge sig in i matchen

När Leslie Piersons sjuåriga son Alex sa att han ville ta fram ett kortspel och finansiera det via Kickstarter visste hon inte vad hon skulle tro.

Men hans idé kom inte ur intet. Leslies familj älskar kortspel och kan sitta hela helgen och spela och betygsätta spel. Leslie är dessutom entreprenör med erfarenhet av att tillverka och sälja produkter, och Alex var ofta med när hon arbetade med nya produkter och finansierade dem via Kickstarter.

Alex hade ett namn på sitt spel, Taco vs Burrito, och till sin mammas förvåning tappade han inte suget när hon förklarade allt som skulle krävas. Så, med stöttning från Leslie, kom han igång med att ta fram en plan och bygga en prototyp.

Alex var ihärdig med att finjustera och testa spelet varje helg. Han gjorde anteckningar och gjorde förbättringar tills Leslie och Alex efter sex månader var tillräckligt nöjda för att lägga upp produkten på Kickstarter.

Dags att låta spelet börja

”När spelet väl tagit form ville vi inte spela något annat”, minns Leslie. ”Vi blev överraskade över hur det alltid hände något nytt och hur mycket strategi som krävdes.”

Även om Leslie och Alex var oerhört nöjda med vad de hade skapat var deras förväntningar inte särskilt höga när de la upp spelet på Kickstarter. ”Vi var medvetna om att detta var ett spel som skapats av en sjuåring”, förklarar Leslie. ”Och vi var helt ärliga på den punkten.”

Men de var ändå förutseende nog att påbörja processen för varumärkesregistrering för att skydda sitt varumärke innan det lanserades.

Till Leslies överraskning var deras Kickstarter-kampanj oerhört lyckad. ”Vi började med familj och vänner, men många andra stöttade oss”, säger hon.

Den första upplagan sålde slut omedelbart och de var tvungna att starta skrivaren igen för att göra fler. Verksamheten bara fortsatte att växa och utvecklas därifrån.

Ett ess i rockärmen

Redan från början var Leslie säker på att de bara skulle sälja Taco vs Burrito på Amazon.

Det var delvis ett rent praktiskt beslut. ”Min son äger det här företaget och vi ville inte att det skulle växa till något som skulle bli ohanterligt för honom”, förklarar Leslie. ”Amazon undanröjer många hinder och det är en bra plats att sälja på, så det var ett lätt beslut.”

Genom sina tidigare erfarenheter av att sälja på Amazon hade Leslie hört talas om Amazon Brand Registry – ett kostnadsfritt program som hjälper varumärken att skydda sina immateriella rättigheter och kontrollera produktposters äkthet. Eftersom Leslie och Alex hade en varumärkesansökan för Taco vs Burrito som var under handläggning kunde de gå med i Brand Registry direkt. Brand Registry gjorde dem också berättigade till mer än 20 varumärkesbyggande program, som Amazon Launchpad.

Launchpad är ett program som hjälper entreprenörer att påbörja och öka försäljningen av unika, innovativa eller hållbara produkter. Det erbjuder premiumförmåner som verktyg för kundengagemang, marknadsföring och strategisk support för att öka onlineförsäljningen och göra det lättare för kunderna att upptäcka varumärket.

”Jag hade använt Launchpad med mitt andra företag, GoodHangups, och gillade verkligen programmet. Så när vi började med Taco vs Burrito ansökte jag om att gå med”, förklarar Leslie.

Det som mest lockade Leslie var de extra förmånerna: ”Du får tillgång till exklusiva marknadsföringsmöjligheter och rabatter. Och när du når en viss försäljningströskel tilldelas du en kontoansvarig.”
PLATS
Seattle, WA
BRANSCH
Spel
AMAZON-LANSERING
2018
VERKTYG FÖR VARUMÄRKSKYDD
Amazon Brand Registry

Project Zero

Transparency

Orent spel

Efter deras framgång började kopior av spelet av dålig kvalitet dyka upp på onlinebutikers webbplatser – och till och med i en leksaksbutik i närheten av Leslies och Alex hem.

Leslie berättar att den fysiska butiken: ”hade köpt lagret från en webbplats som vanligtvis har ett gott anseende... men kvaliteten var skrämmande. Den hade gamla instruktioner, trycket var suddigt och korten hade någon form av dammliknande beläggning.”

Efter upplevelsen på leksaksbutiken började Leslie hålla utkik efter eventuella förfalskningar på Amazon. Eftersom de var registrerade i Brand Registry kunde Leslie som tur var enkelt använda verktyget Rapportera en överträdelse för att hitta falska produktposter och rapportera dem till Amazon för borttagning.

”Med Rapportera en överträdelse kan vi ladda upp våra bilder, söka efter bilden och hitta saker som vi inte skulle kunna hitta annars”, säger Leslie. ”Det är verkligen superenkelt att använda och man kan också övervaka Amazons globala butiker för att säkerställa att ingen säljer förfalskningar.”

Bygga varumärket

Men Leslie påpekar även att fördelarna med Brand Registry inte bara handlar om att förebygga förfalskningar. När du registrerar dig i Brand Registry får du tillgång till ett brett utbud av exklusiva program för varumärkesbyggande, till exempel A+ innehåll och Brand Analytics, och Leslie anser att de har varit avgörande för Taco vs Burritos framgång.

Med A+ innehåll kunde Leslie använda detaljerade texter och bilder på Amazons informationssida för att visa upp sitt varumärke och öka trafiken och konverteringen. ”A+ innehåll gör en enorm skillnad på en produktpost. Det fördubblar din konvertering direkt”, säger hon.

Leslie använde Brand Analytics, som hjälper henne att fatta välgrundade och strategiska beslut med aggregerade söktermer, demografi med mera. De insikter hon får därifrån gör det möjligt för henne att fokusera på de områden där hennes ansträngningar sannolikt är mest effektiva.

”Jag skulle kunna prata om Brand Analytics hela dagen... de data du kan få är så bra”, säger hon upprymt. ”Du kan se hur du presterar jämfört med resten av marknaden baserat på söktermer, så att du kan optimera dina produktposter och annonsutgifter. Jag är supernöjd med det.”

Går all-in i arbetet mot förfalskningar

Efter de stora framgångarna med Brand Registry beslöt Leslie sig för att levla upp med två av Amazons andra avancerade program mot förfalskningar: Transparency och Project Zero, som båda kräver en Brand Registry-registrering.

Transparency skyddar varumärken och deras kunder från förfalskningar genom att använda säkra, unika koder för att identifiera enskilda enheter och det förhindrar försäljning och leverans av förfalskningar på Amazon. Som varumärke kan du skriva ut och fästa etiketter med unika koder på produkter som du har registrerat för Transparency eller göra dem till en del av produktens förpackningsdesign. Kunder kan kontrollera att deras produkter är äkta oavsett var de köper dem genom att skanna koderna med Transparency- eller Amazon Shopping-appen.

Transparency ger också värdefulla data tack vare programmets returanalysfunktion. ”Returanalys ger oss information om varför kunder returnerar våra produkter, per distributör, enhet och batchnummer, så att vi kan identifiera fel i leveranskedjan”, säger hon. ”Den här informationen hjälper oss att ständigt förbättra oss.”

Project Zero ger erfarna användare av verktyget Rapportera en överträdelse skydd mot förfalskning som gör det möjligt för dem att ta ner falska produktposter omedelbart på egen hand. Dessa rapporter bidrar i sin tur till att förbättra Amazons automatiserade skydd för varumärket.

Andra marknadsplatsers verktyg är alltid reaktiva. Jag tycker att Amazon har en proaktiv strategi. Med Transparency gör koderna det omöjligt för förfalskningar att nå kunderna och förstöra deras upplevelse. Project Zero är också bra eftersom du kan ta bort en falsk produktpost så snart du ser den.
Leslie PiersonHot Taco Inc

En vinnande hand

Med en försäljning som förväntas överträffa målen i slutet av 2022 säger Leslie att saker och ting går mycket bra för Taco vs. Burrito.

Varumärket skulle inte vara där det är i dag utan Alex påhittighet och Leslies entreprenörsanda och arbetsmoral, men Leslie vill också tacka Amazon för hjälpen i att få henne och Alex att nå sina mål.

”Jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att driva ett företag utan alla verktyg som Amazon tillhandahåller. Vi hade inte kunnat göra det här utan Amazon”, säger hon. ”Vi hade behövt anställa flera personer bara för att kunna hantera ett grundläggande varumärkesskydd. Verktygen gör det så enkelt – vi tittar på dem en gång i veckan och på några minuter vet vi hur vi ligger till.”

Leslie uppmuntrar alla varumärken att prova Amazons program för varumärkesskydd.

”Den största fördelen med Amazons program för varumärkesskydd är att kunderna kan vara säkra på att de får en äkta produkt. De överväldigande positiva recensionerna vi får visar att våra kunder verkligen älskar spelet och är nöjda med köpupplevelsen.”

Kom igång i dag med Brand Registry

Utforska fler fallstudier

FALLSTUDIE

Palouse Brand

Få varumärket att växa på Amazon med Brand Registry

FALLSTUDIE

Woodsala

En solid grund för ett företag som tillverkar handgjorda trämöbler

FALLSTUDIE

Popfunk

Project Zero hjälper varumärket, som säljer trycksaker med popkonst, att omedelbart lösa problem med förfalskningar.
© 2024, Amazon Services LLC.