Varumärkesskyddsrapport

Amazon strävar efter att vara världens mest kundcentrerade företag, där människor kan hitta och upptäcka bredast möjliga utbud av autentiska varor. Idag betjänar vi och våra miljontals försäljningspartner – de allra flesta små och medelstora företag – hundratals miljoner kunder över hela världen.

Vi är stolta över att hjälpa dessa småföretag växa och skapa hundratusentals nya jobb i sina lokala samhällen. Vi arbetar hårt för att förtjäna och upprätthålla kundernas förtroende och förbjuder strikt försäljning av förfalskade produkter. Vi arbetar ständigt med att hitta nya sätt att upptäcka och förhindra att förfalskade produkter når våra kunder.

Läs vår fullständiga rapport om du vill veta mer om våra senaste innovationer.

Våra senaste innovationer

Förbättra robusta
proaktiva kontroller

Vi har gjort det ännu svårare för en dålig aktör att registrera ett säljkonto. En viktig del av vår kontoverifieringsprocess som gjort detta möjligt är vårt program för personverifiering, vilket kräver att potentiella säljare har personliga samtal med en av våra teammedlemmar för att verifiera sin identitet och dokumentation. Denna process förstärks ytterligare genom verifiering av säljarens fysiska plats och betalningsinstrument.

Vi drar också nytta av maskininlärningsmodeller som använder hundratals datapunkter om det potentiella kontot för att upptäcka risker, inklusive relationer med tidigare verkställda dåliga aktörer.

Utvecklar kraftfulla verktyg för varumärken

Amazon Patent Evaluation Express (APEX) lanserades officiellt som en funktion i Brand Registry-verktyget Rapportera en överträdelse, vilket gjorde det möjligt för varumärken att begära utvärderingar för tvister om brukspatent via verktyget och spåra beslutsprocessen. På grund av den tekniska funktionen hos många brukspatent kan det vara komplicerat att avgöra om en produkt gör intrång enbart baserat på visuella ledtrådar och beslutsfattandet kan kräva expertis inom både teknik och patenträtt. Det är därför APEX-processen använder en neutral tredjepartsutvärderare för att avgöra om en produkt gör intrång. Dessa jurister är inte associerade med Amazon, och Amazon är inte inblandad i fastställandet av intrång.

Att hålla förfalskare ansvariga

Amazon lanserade en plan för partnerskap mellan den offentliga sektorn och den privata marknaden för att stoppa förfalskningar, där vi delar tre primära möjligheter till ett ökat samarbete, bland annat:

• Utbyte av information om förfalskningsaktivitet för att stoppa förfalskningar vid gränsen
• Delning av information om blockerade förfalskare för att stoppa fler förfalskare i ett tidigare stadium
• Ökade resurser för brottsbekämpande myndigheter för att åtala förfalskare

Planen ledde till en dialog mellan Amazon och beslutsfattare om samarbete mellan branschen och myndigheter, informationsutbyte om kriminella förfalskningsnätverk och importförsök av förfalskade produkter.

Den globala effekten av varumärkesskydd

Brand Registry lanserades 2017 och har expanderat globalt till USA, Australien, Brasilien, Kanada, Egypten, Frankrike, Tyskland, Indien, Italien, Japan, Mexiko, Nederländerna, Polen, Saudiarabien, Singapore, Spanien, Sverige, Turkiet, Förenade Arabemiraten och Storbritannien. Vi förnyar oss och expanderar kontinuerligt till nya marknader för att bättre kunna serva våra varumärken. 2021 nådde vi ett antal milstolpar, bland annat tack vare de över 900 miljoner USD som investerades och de över 12 000 Amazon-anställda som hjälper till att skydda våra butiker över hela världen.
ÖVER

700 000

aktiva varumärken registrerade över hela världen i Brand Registry.

ÖVER

4 miljarder

Dåliga produktposter blockerades innan de listades i våra butiker. Dessa misstänktes vara bedrägliga, inkräktande, förfalskade, i riskzonen för andra former av missbruk eller visade upp andra betydande problem med produktkvaliteten.
ÖVER

8 miljarder

Uppdateringar av produktposter skannas varje dag för misstänkt aktivitet. Vi tar ner kränkande produktposter de blir aktiva.

ÖVER

2,5 miljoner

Förhindrade försök av dåliga aktörer att skapa nya säljkonton 2021, vilket stoppade dem innan de publicerade en enda produkt till försäljning.

ÖVER

99 %

Genomsnittlig minskning av misstänkta överträdelser rapporterade av registrerade varumärken sedan Brand Registry lanserades.
ÖVER

3 miljoner

Förfalskade produkter som identifierats, tagits i beslag och bortskaffats på lämpligt sätt 2021, vilket förhindrar dem från att skada kunder eller säljas vidare någon annanstans.

Partnerskap mellan olika branscher
för att stoppa förfalskningar

Amazon arbetar direkt med varumärken och i partnerskap med ledande branschorganisationer för att få feedback
som gör att vi kan fortsätta att förbättra våra program, dela med oss av våra bästa praxis för att hjälpa andra att bli mer
framgångsrika, identifiera trender, driva nya möjligheter och i slutändan skydda kunder och varumärken bättre.
Under 2021 har vi samförståndsavtal med:
  • Confederation of Indian Industry (CII)
  • Confindustria Moda
  • Federation of Indian Chambers of Commerce and Industry (FICCI)
  • German Anti-Counterfeiting Association (APM)
  • Imaging Supplies Coalition (ISC)
  • Indian Beauty & Hygiene Association
  • International AntiCounterfeiting Coalition (IACC)
  • Italian anti-counterfeiting association (INDICAM)
  • Michigan State University’s Center for Anti-Counterfeiting and Product Protection (A-CAPP)
  • Amazon har skrivit under EU:s samförståndsavtal om försäljning av förfalskade produkter mellan rättighetsägare och onlinemarknadsplatser som leds av Europeiska kommissionen (DG GROW)
FRAMGÅNGSHISTORIER

Registrera ditt varumärke idag

Kom igång med Brand Registry

Läs om behörighetskraven och hur du kan börja registreringen.
© 2022, Amazon Services LLC.