Vanliga frågor om Brand Registry

Hur kan vi hjälpa till?

Före registrering

Vilken information krävs för att registrera ett varumärke i Amazon Brand Registry?
Mer information om vad som krävs för att registrera sig i Amazon Brand Registry, däribland en landsspecifik lista över varumärkeskrav, finns på vår behörighetssida.
Jag vill registrera mig i Brand Registry, men har inget varumärke. Hur kommer jag igång?
Amazon IP Accelerator kan hjälpa dig att komma i kontakt med betrodda advokatbyråer med inriktning på immaterialrätt som erbjuder högkvalitativa tjänster för varumärkesregistrering till konkurrenskraftiga priser.

Varumärken som är registrerade i IP Accelerator får också snabbare åtkomst till Brand Registry-förmåner, även om din varumärkesansökan är under behandling.
Gör Amazon Brand Registry undantag för Global Trade Item Numbers (GTIN/UPC/EAN/ISBN) för mina produkter?
Brand Registry gör inga GTIN-undantag. Säljare kan ansöka om GTIN-undantag via Seller Central. Om din produkt redan är listad på Amazon kan du annonsera ditt erbjudande på den befintliga produktinformationssidan och behöver inte tillhandahålla en GTIN. Om din produkt inte säljs på Amazon måste du begära ett GTIN-undantag. Mer information om hur du publicerar ditt erbjudande finns på Produktinformationssidor och erbjudanden. Observera att denna länk kräver att du loggar in på Seller Central.

Felmeddelanden vid registrering i Brand Registry

Jag försöker registrera mig i Amazon Brand Registry. Varför får jag ett felmeddelande?
Det finns ett antal orsaker till att du kan se ett felmeddelande när du försöker registrera dig i Brand Registry. Nedan hittar du de vanligaste felmeddelandena och vad de betyder.
Felmeddelande
Förklaring och nästa steg
På grund av din nuvarande kontostatus är du för närvarande inte berättigad att registrera ett nytt varumärke i Amazon Brand Registry
Om du får det här felmeddelandet loggar du in på Seller Central för att granska dina resultat genom att gå till sidan Resultat. Välj sedan Resultataviseringar och följ instruktionerna i e-postmeddelandet.

Du kan också logga in på Brand Registry och gå till Hantera i navigeringsfältet, välja Varumärkesansökningar i rullgardinsmenyn och klicka på Ej berättigad bredvid den varumärkesansökan som avslogs.
Du uppgav att du är en ny kund, men det finns redan ett konto med e-postadressen du försöker registrera.
Detta fel tyder på att det finns ett befintligt konto kopplat till e-postadressen du använder för att skapa ett nytt Brand Registry-konto. Du måste använda dina inloggningsuppgifter för Seller Central eller Vendor Central när du skapar ditt Brand Registry-konto för att säkerställa att dessa konton har tillgång till den exklusiva uppsättningen verktyg för varumärkesförmåner som finns tillgänglig för varumärkesägare.
Om du planerar att skapa ett Seller Central- eller Vendor Central-konto med de inloggningsuppgifter du använde för att logga in på Brand Registry bör du skapa det kontot först. Registrera dig sedan i Brand Registry med samma inloggningsuppgifter så att vi kan länka kontona. Om du inte planerar att skapa något av dessa konton kan du fortsätta med registreringsprocessen för Brand Registry.
Detta fel tyder på att något av följande är sant:
  • Du har skapat ett säljar- eller leverantörskonto, men är för närvarande inte inloggad på det kontot. Du måste vara inloggad på ditt säljar- eller leverantörskonto och sedan logga in på Brand Registry med samma inloggningsuppgifter.
  • Du har inte skapat eller vill för tillfället inte skapa ett säljar- eller leverantörskonto. Om så är fallet måste du göra om registreringsprocessen med e-postadressen du använde för att skapa ett Brand Registry-konto. Om du i framtiden bestämmer dig för att skapa ett säljar- eller leverantörskonto måste du kontakta oss för att koppla kontot till ditt Brand Registry-konto som en användare.
  • Observera att om du använder dina inloggningsuppgifter för Seller Central eller Vendor Central när du skapar ditt Brand Registry-konto får du tillgång till en exklusiv uppsättning verktyg för varumärkesförmåner som finns tillgänglig för försäljningspartner i Amazon Brand Registry.
När jag försökte lägga till ytterligare användare till mina varumärken via Användarbehörigheter fick de nya användarna ett meddelande om att begäran inte kunde slutföras eftersom de har varit inblandade i kränkande beteende.
  • Användaren bör granska sitt resultat genom att logga in på Seller Central, gå till Resultat, välja Resultataviseringar och samarbeta med supportteamet för försäljningspartner för att lösa de kontorelaterade problemen. Om säljarkontot för närvarande är inaktiverat kan användaren överklaga den vidtagna åtgärden genom att klicka på knappen Återaktivera ditt konto under Kontostatus. Denna kontroll bör göras för alla konton i alla butiker.
  • Om användaren inte har ett säljarkonto eller om den nya användarens säljarkonto är aktivt kan du som varumärkesägare överklaga genom att fylla i det formulär som finns i det ursprungliga meddelandet om avslag.
Varumärkesnumret du angav är i fel format.
Om du fick det här felmeddelandet på sidan för registrering av varumärket bör du kontrollera att du anger registreringsnumret för varumärket på rätt sätt innan du försöker igen. Du kan se de landsspecifika riktlinjerna för registrering av din Brand Registry-ansökan här.
Varumärkesnumret du angav kan inte hittas för den varumärkesmyndighet du har valt.
Om du fick det här felmeddelandet på sidan för registrering av varumärket bör du kontrollera att rätt registreringsnummer för varumärket har angetts och välja rätt varumärkesmyndighet innan du försöker igen. Om ditt varumärke nyligen godkändes kan det ta upp till fyra dagar innan ändringen syns på den här webbplatsen. Om ditt varumärke nyligen godkändes av de statliga varumärkesmyndigheterna i Indien och Benelux kan det ta upp till tre veckor innan ändringen syns på den här webbplatsen.

Mer information finns i avsnittet Varumärkesfel i Brand Registry.
Det uppstod ett problem när din varumärkesansökan skulle skapas.
Det här felmeddelandet visas vid alla oväntade problem som kan uppstå under skapandet av en ansökan. Uppdatera sidan, rensa cache och cookies och försök igen efter 15 minuter.
Något gick fel. Försök igen senare.
Vårt system stötte på ett fel. Kontakta oss om problemet kvarstår efter 24 timmar.

Brand Registry-ansökan

Hur kan jag kontrollera statusen för min ansökan?
Om du vill se vilken status en inskickad ansökan har kan du logga in på ditt Amazon Brand Registry-konto och gå till din Ärendelogg.

Om du vill söka efter och hantera dina befintliga Brand Registry-ansökningar klickar du på Hantera i navigeringsfältet och väljer Varumärkesansökningar. Om du har skapat mer än en ansökan kan du begränsa sökresultaten genom att ange varumärke eller varumärkesnummer i sökfältet. Du kan också öppna rullgardinsmenyerna Status och Varumärkesmyndighet för att tillämpa ytterligare filter.

Om du vill veta mer om ansökningsprocessen för Brand Registry loggar du in på ditt Brand Registry-konto, går till avsnittet Hjälp och sedan till Vanliga frågor om Brand Registry-ansökningar.
Hur fortsätter jag att redigera en ansökan som är under inlämning?
När du har loggat in på Brand Registry går du till sidan för varumärkesansökningar och letar upp den ansökan du vill fortsätta redigera i tabellen. Klicka på Återuppta i kolumnen Åtgärder för att fortsätta redigera en ansökan som är under inlämning.
Kan jag redigera en ansökan som inväntar granskning?
Nej. Du kan dock lämna in ytterligare information till ansökan, såsom varumärkescertifikat och dokument för identitetsverifiering. Om du vill lämna in den här informationen loggar du in på Brand Registry, klickar på ansökningens ärende-ID på sidan Varumärkesansökningar, väljer ”Svara” och laddar upp dokumenten.
Hur skickar jag en verifieringskod?
Om du vill skicka en verifieringskod loggar du in på ditt Amazon Brand Registry-konto och besöker din Ärendelogg. Välj ärendet som rör din Brand Registry-ansökan och besvara det med verifieringskoden.
Kan jag redigera en ansökan som avslagits och skicka in den på nytt?
Nej, men när du har identifierat de varumärkesuppgifter som måste uppdateras och är redo att ansöka på nytt kan du kopiera informationen som angavs i den ursprungliga ansökan till en ny ansökan. För att göra det loggar du in på Brand Registry, klickar på Hantera i navigeringsfältet, väljer Varumärkesansökningar och letar upp den ursprungliga ansökan i tabellen. Klicka sedan på Kopiera.

En ny ansökan visas och varumärkesuppgifterna från din ursprungliga ansökan fylls i automatiskt. Rätta de nödvändiga varumärkesuppgifterna och lämna in den nya ansökan.

Efter registrering

Hantera varumärken

Hur registrerar jag ytterligare ett varumärke?
När du har skapat ditt Amazon Brand Registry-konto och registrerat ditt första varumärke kan du när som helst registrera ytterligare ett varumärke genom att klicka på Registrera ett nytt varumärke på hemsidan för ditt konto.
Hur lägger jag till ett nytt varumärke för ett registrerat varumärke?
För att förbättra effektiviteten hos våra automatiserade skydd rekommenderar vi dig att lägga till alla aktiva och registrerade varumärken för ditt eller dina registrerade märken till ditt Amazon Brand Registry-konto. Du kan lägga till ett nytt varumärke för ett redan registrerat varumärke under samma namn, genom att logga in på ditt konto.

1. Klicka på Hantera i navigeringsfältet och välj Hantera immateriella rättigheter. Om du har fler än ett varumärke registrerat i Brand Registry väljer du det relevanta varumärket i rullgardinsmenyn.

2. Klicka på Anslut ett varumärke.

3. Ange den obligatoriska varumärkesinformationen och klicka på Anslut varumärke.

Logga in på ditt konto för att lägga till flera varumärken på en och samma gång till ett varumärke som redan har registrerats.

1. Klicka på Hantera i navigeringsfältet och välj Hantera immateriella rättigheter. Om du har fler än ett varumärke registrerat i Brand Registry väljer du det relevanta varumärket i rullgardinsmenyn.

2. Klicka på Anslut flera varumärken.

3. Ladda ner mallen och ange den obligatoriska informationen i den.

4. Ladda upp den ifyllda mallen.

Se till att alla varumärken i filen gäller för det valda märket. Detta formulär ska användas för förfrågningar som gäller tio eller fler varumärken. Om du vill ansluta färre än tio varumärken väljer du Anslut ett varumärke på föregående sida.

För att bekräfta att din begäran har skickats in korrekt klickar du på fliken Begäran på den sidan och granskar den senaste varumärkesposten.

Det kan ta upp till 30 dagar innan din begäran behandlas. Under denna tid kan vi komma att kontakta dig för att verifiera varumärkesinnehavet.

När vi har behandlat din begäran får du ett e-postmeddelande med ett godkännande eller ett skäl till att det ytterligare varumärket avslås. Om begäran har godkänts visas varumärket under fliken Anslutna. Om begäran har avslagits kommer varumärket att finnas kvar under fliken Begäran.

Mer information om ytterligare varumärken finns i avsnittet Hjälp i Brand Registry-portalen.

Hantera Brand Registry-användare

Kan agenter som representerar ett varumärke, liksom ytterligare användare, få åtkomst till Amazon Brand Registry?
Ja. När en rättighetsägare har registrerat ett varumärke i Brand Registry tilldelas de rollerna rättighetsägare och administratör. Administratören kan sedan lägga till eller ta bort användare genom att logga in på sitt Brand Registry-konto och välja Användarbehörigheter under Inställningar. Observera att ytterligare användare måste skapa ett eget Brand Registry-konto, vilket kan skapas med deras befintliga inloggningsuppgifter till Vendor- eller Seller Central.
  • Så här hanterar du befintliga användare: Klicka på Hantera bredvid varje användare och tilldela eller ta bort roller från användaren under dina valda varumärken.
  • Så här lägger du till nya användare: Klicka på Bjud in en användare till ditt varumärke, fyll i den obligatoriska informationen och klicka sedan på Skicka inbjudan. De nya användarna måste godkänna inbjudan för att kunna läggas till.
Om du vill ha mer information om roller i Brand Registry kan du logga in på ditt Brand Registry-konto och gå till avsnittet Hjälp eller titta på den här videon: Hantera roller i Amazon Brand Registry.
Hur får jag åtkomst till mitt varumärke om den nuvarande rättighetsinnehavaren för Brand Registry är inaktiv eller inte längre arbetar på företaget, eller om jag har köpt varumärket från ett annat företag?
Kontakta oss för att få hjälp med att komma åt ditt varumärke om den nuvarande rättighetsinnehavaren med administratörsrollen i Brand Registry inte längre arbetar på företaget, eller om du har köpt varumärket från ett annat företag.

Kontrollera att det inte finns några andra aktiva administratörer för varumärket. Om det finns andra aktiva administratörer måste du kontakta dem och begära åtkomst. Om du har köpt varumärket från den tidigare ägaren, se till att ändringen av ägarskapet återspeglas i varumärkesregistret för det avsedda varumärket.
Jag har problem med att logga in eller komma åt mina varumärken. Vad ska jag göra?
Om ditt varumärke redan är registrerat i Amazon Brand Registry men du inte kan se något av dina registrerade varumärken när du är inloggad på ditt Brand Registry-konto kan du ha loggat in med fel e-postadress och lösenord. Logga ut från ditt befintliga Amazon-konto och logga in på Brand Registry igen med rätt e-postadress och lösenord. Om du har glömt ditt lösenord kan du återställa ditt lösenord genom att gå igenom processen för lösenordshjälp. Om tvåstegsverifieringen misslyckas och du inte kan komma åt ditt konto kan du försöka återställa ditt konto.
Jag har en fråga om säljfunktioner på Amazon. Vart ska jag vända mig?
För frågor som rör Amazons säljfunktioner (t.ex. A+ innehåll, Stores, analyser och annat) kontaktar du Seller Support.

Amazons policyer och processer

Vad är Amazons policy för skydd av immateriella rättigheter?
Amazon tillåter inte produktposter som bryter mot rättighetsinnehavarnas immateriella rättigheter. Detaljerad information finns i Amazons policy för immateriella rättigheter. Vi uppmanar rättighetsinnehavare som är oroliga över att deras immateriella rättigheter missbrukas att meddela oss med hjälp av verktyget Rapportera en överträdelse i Amazon Brand Registry. Om du vill veta mer om verktyget Rapportera en överträdelse loggar du in på ditt Brand Registry-konto och går till avsnittet Hjälp.
Hur kan jag rapportera policyöverträdelser eller andra former av missbruk som inte är relaterade till immateriella rättigheter?
Du kan rapportera överträdelser som inte är relaterade till immateriella rättigheter när som helst via vårt supportteam för Amazon Brand Registry. Följ instruktionerna nedan för att kontakta oss:
  • Logga in på ditt Brand Registry-konto
  • Klicka på Kontakta Brand Support under avsnittet Support
  • Använd menyn till vänster på sidan och gå till den typ av problem du vill rapportera (klicka t.ex. på Rapportera en överträdelse av en marknadsplats policy för att rapportera problem som ”Produkten motsvarar inte beskrivningen”.)
Kan jag rapportera påstådda överträdelser av immateriella rättigheter om jag inte har ett användarkonto på Amazon Brand Registry?
Ja. Amazon tillhandahåller ett allmänt tillgängligt formulär för rapportering av påstådda intrång i immateriella rättigheter i form av problem gällande upphovsrätt, varumärken och patent.
Vad är Amazons varumärkespolicy?
Logga in på Seller Central för mer information om Amazons varumärkespolicy.

Få hjälp

Hur kan jag få hjälp från teamet på Amazon Brand Registry?
Redan registrerad? Logga in på Brand Registry-portalen. Våra specialister i supportteamet för Brand Registry är redo att hjälpa till med frågor som rör skyddet av ditt varumärke på Amazon. Om du inte är registrerad rekommenderar vi att du läser igenom behörighetskraven för att lära dig mer om Amazon Brand Registry och registreringsprocessen.
© 2024, Amazon Services LLC.